Прочетен: 544 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 23.08.2010 15:08
NDR: Как стоят нещата с електрониката. Има ли и тук алтернативи за потребителите? Някои части се произвеждат дори при условия противоречащи на всякакви нормални трудови норми . Дори и марки които са известни с високото качество на предлаганата от тях продукция. А за клиентите това също остава скрито.
Г.Х. ЕС подкрепя една интернет платформа makeITfair.org ,която публикува условията на труд при всички доставчици на производителите на фирмена електроника.След което лидерите в бранша като „Майкрософт” . С”они” , „Ейпъл” или „Филипс” трябва да се съобразяват при производството на конзолни игри, MP3 плеъри или мобилни плеъри най –малко със правилата на пазара на труда при китайските доставчици. За сега обаче потребителите не могат да са сигурни когато си копуват определени продукти от сферата на електрониката че те са произведени според правилата По –добре стоят нещата при обществените доставки, където все по-често се взема под внимание социалното състояние.
NDR: Как могат потребителите да разберат че дадена цена е прекалено ниска и това се дължи вероятно на катастрофалните условия на труд на работниците произвели определен продукт?
Г.Х. За съжаление това не може да се разбере толкова лесно. Стока като например някоя тениска за 1,99 евро само би могла да накара потребителите да се усъмнят за нейния произход. Но го има и обратното ,ако дадена тениска е с цена 19,99 евро , то потребителите не биха могли да съдят от това дали тя е произведена според правилата .
NDR: Каква е алтернативата ако неискаме да купим дадена стока от дискаунтите? От другата страна са все пак работниците произвели дадена евтина стока, които са зависими от тази работа колкото и да е лоша тя или?
Г.Х. Бойкотът не е решение на нещата. Необходимо е повече прозрачност, натиск и наличието на достъпна информация. Обществен натиск върху търговците и е ако е необходимо жалби както в случая със Lidl. Прозрачност чрез официалните данни за социалното състояние. Това вече е задача на законодателя. И информация за потребителите, която да им дава възможност да вземат правилните решения.
NDR: Повечето консултанти смятат че решението на потребителите да купят една или друга стока може да повлияе на производителите да спазват социалните и екологичните стандарти. Каква всъщност е мощта на потребителите?
Г.Х. Огромна. Това е дълъг процес. Това че компаниите вече реагират и дори често чуствително както в случая с напълно изчезналите биопродукти от складовете на някои вериги магазини. Потребителите могат да упражнят силата си и правото си на избор само при две условия.Първо държавата трябва да постави рамковите условия , а те от своя страна да бъдат информирани преди всичко с наличието на силни потребителски централи.
NDR: Важили и това в случаите със текстилните и хранителни вериги магазини.?
Г.Х. Да. Когато да речем публикуваме в интернет списъка на хранителните продукти ,работниците и търговците се принуждават да променят рецептите или означенията на продуктите.
NDR: Как биха могли потребителите да използват това за да обръщат внимание не само на собствения си джоб?
Г.Х. Чрез изясняване и информиране за съответния продукт и фирмата производител. Те обаче трябва да знаят че по-скъпото невинаги автоматично означава и по-добро качество. Имаме нужда от една „втора ценова защита”, която да указва при какви социални и екологични условия е била произведена дадена стока. Тогава потребителите биха взели правилното решение. А коректните компании биха имали просперитет.
/NDR.de/
ИНТЕРВЮТО МИ С NYLITHIA
ИНТЕРВЮ НА НИКОЛА ГРИГОРОВ ЗА ВЕСТНИК „В...